De woekerpolisaffaire en de discussie over aflossingsvrije hypotheken hebben de consumentenmarkt voor financiële producten drastisch veranderd. Volgend jaar gaat het provisieverbod in voor complexe producten als hypotheken, arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en levensverzekeringen. Starters op de woningmarkt moeten een annuïteitenhypotheek nemen. Financieel advies krijgt een prijs, de consument wordt zelf meer verantwoordelijk. Deskundigen vrezen dat dat ongelukken gaat opleveren. Op deze dag vertellen AFM en banken, verzekeraars en tussenpersonen wat er allemaal gaat veranderen en wat dat voor de consument betekent.
Kosten bedragen 200 euro exclusief btw. Lunch en borrel zijn inbegrepen. Er is plaats voor maximaal 25 deelnemers.
Theodor Kockelkoren, bestuurder AFM
Overzicht van de veranderingen in de consumentenmarkt. Effect van provisieverbod en nieuwe eisen aan hypotheken. Hoe gaat toezichthouder AFM voorkomen dat consumenten zonder advies producten kopen die ze niet begrijpen?
koffie
Rik op den Brouw, directeur particulieren Rabobank
Hoe gaat de Rabobank om met het provisieverbod en de nieuwe eisen aan hypotheken? De betekenis voor de markt en de komst van nieuwe producten en services.
lunch
René Graafsma, oud-intermediair, adviseur intermediairs
De veranderde rol van tussenpersoon en financieel adviseur: de mensen die direct contact hebben met de klant. De rolverdeling tussen tussenpersonen/adviseurs en productaanbieders (banken en verzekeraars)? Willen consumenten betalen voor financieel advies?
Marco Keim, CEO Aegon Nederland
Hoe gaat Aegon om met provisieverbod? Komen er nieuwe producten en nieuwe services? Hoe ziet Aegon de rol van tussenpersonen en financieel adviseurs?
koffie
Henriëtte Prast, hoogleraar financiële planning Universiteit Tilburg
Kan de consument omgaan met de toenemende verantwoordelijkheid voor zijn eigen financiële huishouding? Werken de voorgestelde maatregelen om de consument te ‘beschermen’?